Thursday, May 14, 2009

Syafaqah@berkasih sayang

Kasih sayang...
Apa yang terlintas di fikiran kita bila disuruh untuk mengambarkan kasih sayang itu sendiri? Pasti banyak jawapan yg dapat diberi...betul tak? Seperti yang kita tahu, kasih sayang tak dapat diukur dan ia juga terlalu bernilai jika ingin dibandingkan dengan harta atau pangkat di dunia ini. Seseorang yg kurang mendapat kasih sayang akan sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapatkannya walau terpaksa mengorbankan harta yang hakikatnya bukan sedikit.

Role model kita sendiri, iaitu Rasulullah s.a.w. telah memberi contoh tauladan yang terbaik buat kita. Betapa hebatnya sikap syafaqah baginda(tidak melebihi Allah, yang pasti) dalam melayan ahli keluarga dan sahabat2 baginda. Sehinggakan Amru Al-As sendiri pernah berasa yang dialah orang yang paling baik di sisi baginda (sedangkan Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan sahabat2 lain lebih tinggi darjatnya di sisi Allah dan rasul-Nya), hatta layanan serta kesantunan budi bicara baginda ke atasnya.

Apa yang ingin disimpulkan di sini ialah dalam kita berurusan sesama manusia tak kira antara ahli keluarga atau sahabat, jiwa
ingin berbuat baik dan menyantuni orang lain dengan penuh kasih sayang perlu ditanam dalam diri kita. Ini selari dengan sabda Rasulullah s.a.w. iaitu ”Tidak sempurna iman kalian kecuali kalian berkasih sayang.” Mendengar hal itu salah seorang sahabat berkata: ”Kami semua telah berkasih sayang..”. Rasulullah kemudian menjelaskan: ”Sesungguhnya yang kumaksud bukanlah hanya berkasih sayang antara salah seorang kalian kepada sahabatnya (sesama mu’min), akan tetapi berkasih sayang ’aamah (secara umum)” .( maaf, tak disertakan riwayat dari sape).

Selain cuba untuk berkasih sayang walaupun dengan orang yg memusuhi kita, perasaan halus dan kelembutan dalam kita bermuamalah sesama manusia juga perlu dipraktikkan sepanjang kita hidup di dunia yang sementara ini. Ini kerana, kedua-dua sikap ini yang akan dapat menarik rahmat Allah datang pada kita, di samping menjadikan orang dekat pada kita.Buktinya, dalam surah Ali Imran:159, Allah telah berfirman:-"
Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma’afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu Telah membulatkan tekad, Maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. Bagaimana untuk memupuk sikap ini dalam diri kita?

Antaranya, sentiasa berbaik sangka pada orang. Dalam konteks kita yang sedang belajar ini, sahabatlah yang paling dekat dengan kita. Sikap ini memang susah untuk dipupuk, tetapi kalau sudah dimiliki, keindahan bersahabat itu memang akan sangat dirasai. Kasih sayang akan hidup subur dalam diri kita dan dengan itu, kita akan ada sebab untuk berada di kalangan hamba-Nya yang dilindungi di akhirat kelak(kerana kita bersahabat untuk mengharapkan keredhaan-Nya). Perselisihan faham juga dapat dielakkan dan kalau benar ia berlaku, masalah itu dapat diselesaikan dengan cara yang baik.

Selain itu, bila kita membincangkan tentang syafaqah, sikap yang tak dapat dipinggirkan adalah peka atau sensitif pada kesulitan yang dialami oleh sahabat kita. Sikap ini perlu kerana sebagai seorang muslim, kita haruslah mengambil tahu dan cuba untuk selesaikan masalah sahabat kita semampu yang boleh. Andai kata kita menoleh dari menolongnya, tak mustahil Allah akan membalas kita dengan mendatangkan seorang teman lain yang akan melakukan hal yang sama pada kita di saat kita susah. Bagi orang yang berfikir, dia akan cepat2 muhasabah diri dan membetulkan sikapnya. Tapi, bagaimana pula dengan orang yang tidak sedar langsung dengan perbuatannya itu? Takkan kita hendak tunggu balasan dari-Nya baru hendak berubah...ingatlah sahabat yang dikasihi...bebanan sahabat adalah umpama bebanan kita sendiri...kalaupun kita tak berdaya untuk menolong, sekurang2nya berdoalah untuknya sebagai satu usaha yang kita boleh buat untuk ringankan masalahnya. Dalam riwayat Baihaqi,
Ibnu Abbas menceritakan bahawa dia pernah mendengar Nabi bersabda: ”Barangsiapa pergi untuk berusaha mencukupi keperluan saudaranya dan berhasil, itu lebih baik daripada beri’tikaf di masjid selama sepuluh tahun. Dan barangsiapa beri’tikaf sehari dengan niat ingin memperoleh keridhoan Allah, baginya Allah akan menjadikan tiga parit lebih jauh dari dua ufuk Ttimur dan Barat yang akan memisahkannya dari neraka”.Akhir kata, maaf dipohon kalau ada yang tersinggung. Niat di hati bukan untuk menyakitkan tapi untuk menyempurnakan mana yang sudah sempurna dan membetulkan mana yang salah...sekiranya ada kesalahan, harap dibetukan terutamanya berkaitan dengan ayat al-quran dan hadis2 di atas...sekian...

3 comments:

acapviv said...

salam ziarah..
erm,adakah artikel2 dalam ni bebas plagiarism? ;)

monashgirls_engineering said...

salam kembali~
hurm...terpulang kpd sesiapa yang nk post~

shazanaosman said...

tp rsenyer cam size font nih x bp sesuai la..kasik beso cket lenkali..hehehe..