Tuesday, May 19, 2009

Pujian suatu kebinasaan

Diriku lemah lagi hina
Sememangnya asal kejadian yg hina
Tidak ada daya sedikit pun
Malah tidak mampu menggerakkan jari jemari
Tanpa izin Yang Maha Esa


Kekuatan, keberanian dan apa saja yg kau kagumi
Semuanya milik Allah
Dialah yg mengurniakan segala kelebihan zahiriah itu padaku
Segala-galanya
Bukan datangnya dari diriku
Tapi semuanya datang daripada Allah yg Maha Esa


Inginku sampaikan pesan kepadamu teman
Inginku sampaikan kegusaranku padamu teman
Pujian satu kebinasaan
Manusia itu tidak layak dipuji kelak mengundang keji
Yang layak hanyalah Allah yang Maha Esa
Pujilah Dia sebanyaknya
Kerna segala yang kau lihat pada diri seseorang itu
Tidak lain hanyalah dari Allah semata-mata


Usah kau teruskan mengkagumi mahupun memuji
Manusia yang lemah tidak berdaya
Kelak apa yg kau kagumi mahupun puji pasti akan sirna
Sirna dari empunya diri malah mengundang keji

Aku berlindung padaMu ya Rabbi atas segala pujian
Pujian yg membinasakan
Ketahuilah teman pujian itu harus kena pada tempatnya
Waspadalah dengan pujian
Kawallah lidah agar tidak bisa sewenang melemparkan kata
Kata berupa pujian
Sedang dirimu sendiri tidak pasti
Tidak pasti sejauh mana kebenaran pujianmu itu


Nah serahkanlah segalanya pada yang Maha Esa
Pabila saja dikau mengkagumi seseorang
Berdoalah padaNya agar apa yg dikagumi itu
Benar pada empunya diri dan moga ianya berkekalan
Pujian itu harus dikau sandarkan padaNya
MasyaAllah tabarakallah, subhanallah, lahaulawalakuwata illa billah…
Sungguh Tuhan Maha segalanya...

sumber

Saturday, May 16, 2009

Guru oh guru~Terima kasih cikgu!

Salam..
Today hari guru~So di kesempatan nih,ak nk ucapkan selamat hri guru kpd semua guru2x yg penah mngajar ak yg 'baik' nih..hihih..Cikgu,jasamu dikenang hingga akhir nyawaku!Tanpa mu cikgu,tak wujudlah insan ber'otak' bernama NuR RasYIdaH Bt ArshAd...hehe...Luv all my teachers a lot!Even, tak brp nk ingt nama guru ku,but i still remember ur 'garang' face..hihi.maafkan segala kekasaran anak muridmu dan doakanlah semua anak2x muridmu spy mnjadi insan berguna kpd AGAMA,BANGSA dan NEGARA!peace...
So,ak nk share sket story bout my teachers maa..
Ak lahir abad ke 19 iaitu 1989..jeng2x..bermula kisahku sewaktu mula menjejakkn kaki di sebuah bangunan besar yang dipenuhi oleh org yg begitu byk!majoriti berpakain putih dan berkain atau berseluar itam..
Pra sekolah Sek. Keb. Bakar Arang..(1996- 1996)
Hari pertama ak jejakkan kaki di sekolah..Huh,menangis dowh air mata,sebab takot pon ada tp act mengantuk coz tak cukup tdo,kena bgun awl!benci..knp harus ak masuk skolah..1st day masuk skolah, ak bergelar budak PRA SEKOLAH je!!knp?sbb ak masih kecik dan cumel waktu tuh!hihi..Mak oi!!!ngapa ramai beno org kat sini??huh sume baju putih n seluar dan kain kaler itam??ak pakai apa lak nih??ngapa baju ak t-shirt kaler kuning berkolar blue black??huduhnyer baju..hihi..itulah perasaan ak ms pakai bju pra sekolah...Nak pakai baju putih gak!!!
Sepanjang ak kat pra sekolah,ak dikatakan baik la jugak..mn tak nyer,sepatah yg ditanya,tak keluar patah dr mulut ak!!haha...kawan2x sebaya agak brutal dowh,ada siap menangis lari balik rumah tak sempat pakai kasut!haha..lawak2x..ak cam besa..COOL je!!hihi..
Cikgu pertama yg ak kenal Cikgu Rosilah~~bek giler cikgu nih..dia sayang ak,ak pon syang dia..dia byk bg support kat ak suh masuk mcm2x aktiviti dowh..ak pon apa lagi,mmg dilahirkan sbg org ter'HEBAT'..(poyonyer ayat),so ak join jer lah..hihi..Cikgu rosilah sporting siot,ak anggap dia cam mak ak num2 dowh..sayang bangat sama dia!hihi...
Darjah 1-6 Sek Keb Bakar Arang ataupon dgn nama baru Sek Keb Tunku Ismail
(1997-2001)...

Huh,ak dah besar!!yeay..punggung tak pyh dibasuh org dah..blh basuh sendiri..hepynye tak terkata..haha..Ak dah masuk drjah 1 dowh,sayang pulak tinggalkan pra sekolah yg enjoy gile..hihi..
Masuk drjah 1,Guru kelas ak tak silapnyer Cikgu Ramnah!!pergh..mntap gile cikgu nih,garang siot muke dia!!itulah yg ak pikir 1st day masuk darjh 1..mak!!abah!!takot cikgu garang!!nak cikgu Rosilah gak.huhuhu..(hati merintih)..hihi..
Cikgu ramnah!!gerun ak..garangnyer mengalahkan halilintar,asal ak silap jawab omwork jer,pasti kene pukol!!bangga la gak coz ak kurang kene pukol berbanding kawan2x yg len..Almaklum,ak kan HEBAT!!..haha..
Cikgu ramnah,tanpamu pasti insan bernama Rasyidah nih tak mengenal erti dunia dan tak mengenal erti ilmu!!segala yg cikgu ajarkan amat bermakner sehingga sekarang!jasamu sgt2x dikenang,walaupon rupamu garang,tetapi lobang idung mu tetap menjadi pujaan hatiku!!!ah..aper nih,silap taip dowh..(nak tulih,tetapi jasamu tetap menjadi ingtan dalam hidupku!)..Terima kasih cikgu!
Hari2x mendatang ak tempuh dgn cekal..sabar dan sentiasa menunjukkn minat untuk belajar!.
5 thun beb kene skolah rndah!teringin lak nk masuk skolah menengah!..
Hurm,cikgu mmg mcm2x ragam,tp murid2x lglah terok...terima kasih ckgu krn bersabar mendidik anak bangsa!..
Bile ckgu bg omwork,ada la murid2x yg malas thp cipan,tak nk buat..ego lah tuh...ckg marah sket,melawan!ckgu jentik sket,mula nk wat report kt mak bapak smpai la mak bapak yg 'kurang" ilmu tuh p serang cikgu2x..isk2x..apa nk jadi..bela sgt anak2x tuh walaupon slah..Bagos2x,bila mak bapak bela anak dr kena marh ngn cikgu2x,nnti bile besar,anak2x jadi SETAN!melawan,merempit,membunuh,merogol n mcm2x ah..Tu la,kecik2x tak nak belajar,tak nak mati,bile besar jd setan!haha..
Pengalamn ak tak leh lupakan ms skolah rendah,mcm2x antaranyer..
Satu hari ak terlambat gile masuk kelas,masa tuh subjek bm,cikgu zainab..pergh,ak mintak maaf lmbt masuk ada hal,cikgu tuh lak punya bek perli ak ,.."ai rasyidah,kamo nih lambat tertinggal flight ker??",kata beliau..huh?ak malu dowh kene perli dpn kawan2x..sabar jer lah...ak pon pulun la salin cikgu tulih kat papan itam ngn lajunyer,tup2x ak berjaya menghabiskan segala latihan yang ckgu zainab kasi!bangga walaupon ak lambt masuk tp keje ttp hbs awl dr kawan2x yg gelakkan ak!!haha..ckgu pon puji lah ak...Ak tau ak mmg HEBAT!!..haha...
Pengalaman kedua, kelas bm gak,ak nih agak lemah la gak bm pemahaman!penulisan terer nk mampos..haha..ms ak drjah 6,cikgu khadijah nama beliau..garang owh..tp hati bek..garang sebab murid malas2x..dia nk tgk murid2x dia rajin n berjaya...Masa tuh kan, c,khdijah kasi keje kena wat,sume org buat la..pastu dia bincang..alamak,hbslah!!sapa salah jawab kena hukum..sume kawan2 ak kene cmpak buku la,kene pukol la..mcm2x ah..ak lak salah jawab soklan,aiseymen..ak g la dpn kat cikgu,pastu apa lg,,dia pnjangkan tgn beliau kemudian dia CUBIT peha celah kangkang ak!!adeh..mak oi..tempat sensor tuh,,sakit siot!!!ah...mengangis ak kesakitan!!sabar jer lah...coz nk pndai,ak terima semua ketentuan..huhu...
Kalau ak melawan,ak malas,ak gak yg rugi!tak pndai,tak jd cam sekarang!..terima kaseh cikgu mendidik sy sehingga pnddai walaupon segala 'keganasan' ditunjukkan..ak tak amik kesah pon coz cikgu2x ak sume hati bek,buat sume tuh supaya anak2x murid berjaya!yeah..ak berjaya dpt 5 A Upsr Beb!bangge!!...
Ok..sambung jap gi lah..tgn saket down menaip..hiihi..tunggu sambungan Guru oh Guru ye...Pengalamn ak bersama guru bile ak melangkah alam persekolahan menengah rendah!...
p/s : Thnx to beloved teachers,c.ramnah,teacher hong,c.rusna,c.khadijah,c.jamaliah,c. zainab,c. khairu,c.rushdi,c.salmah,c. hasnah,ustz sofea,ustz zainab,ustzh hafizah dll..tak ingt nama tp muke still remember!

Daun pisang oh daun pisang~

Aiseh...mggu ni byk tol kena study n assignment 'menjerit-jerit' perlu disiapkan. Tp yg menjadi keutamaan aku ari ni adalah meng'revise' balik structure utk test 3 mggu nih. Smbil2 study structure tuh ktorg tgk la rancangan hits 1 kt tv 1. Yang mengejutkan rancangan tuh bersiaran langsung kt tmpt ktorg slalu beli brg dapur (pdhal bkn masak ari2..hehehe). So ktorg lyan la hits 1, mane la tau kot trnmpk muke ina ngan milah yg tgh shopping kt mydin tuh...hahaha...popular kejap housemates aku...
tgh2 lyan hits 1 tuh, aku pn jenguk la kt bwh nk tgk kot2 kdai kak su bkak...perut ktorg dh kuar mcm2 lagu dh...lagu dangdut pn ade...then, ktorg dgn penuh rsa kelaparan trun kt tgkt 1 dgn muka yg penuh harapan kdai kak su bkak (aku dh ckp dh kt syidah, slalunyer ari sabtu kdai kak su x bkak)...bila bukak je pintu lif tu, trus menuju ke kedai kak su...tgk2 mmg konpem x bkak...syidah pn mengheret ktorg pegi banana leaf (sori kalu ejaan salah)...sbb dh lapar sgt, layan je la labu...ktorg order la iced lemon tea ngan thai basil leaf chicken rice(pjg tol namenyer)...
tup3x...yang dtg bkn thai basil leaf chicken rice, tp makanan yg ktorg sdiri pn x tau namenyer...igt nk tukar tp kesian plak kt perut nih yg mitak diisi...so telan je la kt depan mata tuh...dahsyat tol rsenyer, langsung x de rse...muka masing2x mmg x dpt dibygkan...penuh ketidaksedapan...haizzz, lain yg diorder lain yg dpt...ape daa...nasib baik iced lemon tea tuh sedap...kalu x boley la tgk aku blah dgn x bayar makanan tuh...hohoho
lepas byar je, ktorg pn trus pegi kedai runcit sbelah...pegi beli ape2x je yg boley menghilangkan rsa loya tuh...melayang gak duit aku beli air milo tuh...wlaupun harganyer x seberapa, memandangkan diri aku yg tgh pokai, trasa mahal je air tuh...huh..ape2x je la...asalkan dpt hilangkan rse loya aku sudah...kesian perutku, xde rse mkn...lapar pnye psal...tu la org ajak pegi mkn kt mydi malas...malas nk jalan...hehehe



Alamak!!habislah aku..

salam...
Pergh..bru jer jap td ak rase bahagia sekejap..almaklumlah,ingat dah hbs revise untuk test 3 engineering structure hari selasa nih!..tup2x..kawan2x seperjuangan jap td habaq kat cheq,test3 masuk dari topic bending and shear in beams,bending stess,geometric properties of a beam cross section dan deflection of beam!!!arghh...apa nih??!!&*^*

Ak hny tahu topic yg masuk untuk test hny bending and shear in beams dan bending stress!!!huh...alamak!!hbslah ak..kirenyer ak agak terkejut ' kucing' gak la..mn tak nyer topic yg disangke tak masuk test ttibe lak masuk...tak stdy lg!!!benci Mr Mark...knp harus masukkn byk topic?!huhuhu..come on...jgn keciwa..stdy lah beb!apa lg yg dimenung kan!..

Huh,otak nih makin ligat berpikir.."Byknyer keje tak siap lg",suara hati nih berbisik...Alamak case stdy Process Analysis System tak sentuh lg..huh,grupmate dah mule tny dowh bile nk bncang!!hehe...(grupmate atau dikenali sebagai mr dinee!!.kita discuss
dalam mimpi je lah..haha)...Lagi2x...lagi2x..."Aisey, project engineering structure lak!",fikiran tersentak!..cis,tak der ke menda len yg disuruh buat melainkan project je??dah la ak malas, grup mate (Yana,erah n ina lg lah malas!haha)..cpt2x..jgn berlengah,nnti keje tak siap..kang kelam kabut macam buat project 1st tuh..huhuh...

"Ye,ye..sydah!!berusaha!!chayok2x..",lg sekali hati ni berbisik...dup dap,dup dap..jangtung brgerak laju memikirkan kerja yg tak siap..."huh!!!!",saket jantung menyerang!!haha..mn ubat jantung aku nih??..(haha,ayat poyo jer)....mn taknyer...ttbe lak teringt online kuiz eletrical yg tertangguh!huh..fed up...Benci!!sabar jer lah labu...huhu..berusaha..

"ek!!",ak tersentak...ttbe lak pikir,ey kata nk berusaha,tp knp ak tulih blog ek??pergh..sempat lg ak nk post sumthing...Dah2x sydh!!jgn menggatal sgt tgn tuh.buat keje lah..haha..."ye la,nk out dah nih",ak bersuara~Alamak,tertinggal lak cite pasal keje MATLAB...tak per ah..nnti cite~see u then..bye

ok..chow dulu kwn2x...
p/s : slmt berusah menyiapkan keje yg byk tertngguh!!hihi...
p/s : gud luck test 3!

Thursday, May 14, 2009

Syafaqah@berkasih sayang

Kasih sayang...
Apa yang terlintas di fikiran kita bila disuruh untuk mengambarkan kasih sayang itu sendiri? Pasti banyak jawapan yg dapat diberi...betul tak? Seperti yang kita tahu, kasih sayang tak dapat diukur dan ia juga terlalu bernilai jika ingin dibandingkan dengan harta atau pangkat di dunia ini. Seseorang yg kurang mendapat kasih sayang akan sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapatkannya walau terpaksa mengorbankan harta yang hakikatnya bukan sedikit.

Role model kita sendiri, iaitu Rasulullah s.a.w. telah memberi contoh tauladan yang terbaik buat kita. Betapa hebatnya sikap syafaqah baginda(tidak melebihi Allah, yang pasti) dalam melayan ahli keluarga dan sahabat2 baginda. Sehinggakan Amru Al-As sendiri pernah berasa yang dialah orang yang paling baik di sisi baginda (sedangkan Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan sahabat2 lain lebih tinggi darjatnya di sisi Allah dan rasul-Nya), hatta layanan serta kesantunan budi bicara baginda ke atasnya.

Apa yang ingin disimpulkan di sini ialah dalam kita berurusan sesama manusia tak kira antara ahli keluarga atau sahabat, jiwa
ingin berbuat baik dan menyantuni orang lain dengan penuh kasih sayang perlu ditanam dalam diri kita. Ini selari dengan sabda Rasulullah s.a.w. iaitu ”Tidak sempurna iman kalian kecuali kalian berkasih sayang.” Mendengar hal itu salah seorang sahabat berkata: ”Kami semua telah berkasih sayang..”. Rasulullah kemudian menjelaskan: ”Sesungguhnya yang kumaksud bukanlah hanya berkasih sayang antara salah seorang kalian kepada sahabatnya (sesama mu’min), akan tetapi berkasih sayang ’aamah (secara umum)” .( maaf, tak disertakan riwayat dari sape).

Selain cuba untuk berkasih sayang walaupun dengan orang yg memusuhi kita, perasaan halus dan kelembutan dalam kita bermuamalah sesama manusia juga perlu dipraktikkan sepanjang kita hidup di dunia yang sementara ini. Ini kerana, kedua-dua sikap ini yang akan dapat menarik rahmat Allah datang pada kita, di samping menjadikan orang dekat pada kita.Buktinya, dalam surah Ali Imran:159, Allah telah berfirman:-"
Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma’afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu Telah membulatkan tekad, Maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. Bagaimana untuk memupuk sikap ini dalam diri kita?

Antaranya, sentiasa berbaik sangka pada orang. Dalam konteks kita yang sedang belajar ini, sahabatlah yang paling dekat dengan kita. Sikap ini memang susah untuk dipupuk, tetapi kalau sudah dimiliki, keindahan bersahabat itu memang akan sangat dirasai. Kasih sayang akan hidup subur dalam diri kita dan dengan itu, kita akan ada sebab untuk berada di kalangan hamba-Nya yang dilindungi di akhirat kelak(kerana kita bersahabat untuk mengharapkan keredhaan-Nya). Perselisihan faham juga dapat dielakkan dan kalau benar ia berlaku, masalah itu dapat diselesaikan dengan cara yang baik.

Selain itu, bila kita membincangkan tentang syafaqah, sikap yang tak dapat dipinggirkan adalah peka atau sensitif pada kesulitan yang dialami oleh sahabat kita. Sikap ini perlu kerana sebagai seorang muslim, kita haruslah mengambil tahu dan cuba untuk selesaikan masalah sahabat kita semampu yang boleh. Andai kata kita menoleh dari menolongnya, tak mustahil Allah akan membalas kita dengan mendatangkan seorang teman lain yang akan melakukan hal yang sama pada kita di saat kita susah. Bagi orang yang berfikir, dia akan cepat2 muhasabah diri dan membetulkan sikapnya. Tapi, bagaimana pula dengan orang yang tidak sedar langsung dengan perbuatannya itu? Takkan kita hendak tunggu balasan dari-Nya baru hendak berubah...ingatlah sahabat yang dikasihi...bebanan sahabat adalah umpama bebanan kita sendiri...kalaupun kita tak berdaya untuk menolong, sekurang2nya berdoalah untuknya sebagai satu usaha yang kita boleh buat untuk ringankan masalahnya. Dalam riwayat Baihaqi,
Ibnu Abbas menceritakan bahawa dia pernah mendengar Nabi bersabda: ”Barangsiapa pergi untuk berusaha mencukupi keperluan saudaranya dan berhasil, itu lebih baik daripada beri’tikaf di masjid selama sepuluh tahun. Dan barangsiapa beri’tikaf sehari dengan niat ingin memperoleh keridhoan Allah, baginya Allah akan menjadikan tiga parit lebih jauh dari dua ufuk Ttimur dan Barat yang akan memisahkannya dari neraka”.Akhir kata, maaf dipohon kalau ada yang tersinggung. Niat di hati bukan untuk menyakitkan tapi untuk menyempurnakan mana yang sudah sempurna dan membetulkan mana yang salah...sekiranya ada kesalahan, harap dibetukan terutamanya berkaitan dengan ayat al-quran dan hadis2 di atas...sekian...

video

PeRsaHaBaTan YaNG BaiK~



Sesungguhnya ikatan akidah itu adalah sekuat-kuat ikatan. Sesungguhnya orang-orang yang hidup di bawah naungan cinta dan persaudaraan Islam, persaudaraan kepada Allah dan lillahi taala akan mendapat merasai dan menikmati satu kebahagiaan yang hakiki, kepuasan jiwa yang tidak terperi di mana ia tidak dapat dikecapi orang-orang yang menilai hidup dengan nilai-nilai keduniaan yang fana ini.
Sesungguhnya suasana ukhuwah atau semangat persaudaraan Ikhwanul Muslimin yang telah dinikmati oleh anggotanya adalah seumpama air dengan ikan. Sekiranya ada di kalangan mereka yang menghadapi kesulitan, kelekaan, kelesuan, kealpaan atau mengikut pujukan syaitan tidak akan dibiarkan begitu sahaja supaya tidak hanyut dalam suasana sedemikian yang terdedah kepada kehancuran dan kebinasaan. Muslim yang mempunyai sahabat yang baik tidak akan mengajak atau membiarkan mereka melakukan kehancuran tetapi akan memberi peringatan, menolongnya melawan godaan syaitan dan nafsu. Ini merupakan suatu bekalan yang besar sepanjang jalinan persahabatan.
Sesungguhnya sahabat yang baik adalah orang yang sentiasa mengingatkan kita kepada keba-ikan. Salah seorang Assalafuddin pernah berkata: “Laksanakanlah nasihat itu dengan cara apa pun iaitu dengan cara yang paling baik dan dan terimalah dengan apa cara yang baik. Sekiranya sahabat itu menegur kamu secara rahsia maka dia telah membaiki dan menghiasinya tetapi sekiranya dia menegur secara terang-terangan di hadapan khalayak ramai maka dia telah memalukan dan mengkhianati sahabatnya.
Persahabatan yang baik menambahkan lagi kebahagiaan yang dikecapinya kerana penglibatan saudara-saudaranya bersama-sama di dalam kegembiraan itu akan dapat meringankan kepenatan dan kesesuaian semasa ia ditimpa bahaya dan bencana. Ini merupa-kan pembantu dan bekalan sepanjang jalan. Allah SWT telah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud : “Tolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam dosa dan permusuhan”.” Jelaslah, arahan ini bukanlah ditujukan kepada individu se-mata-mata tetapi ditujukan khasnya kepada umum.
Namun persahabatan yang baik dan kukuh adalah wajib dan lazim untuk orang-orang yang berjalan di atas jalan Allah SWT. Alangkah besarnya bekalan yang akan didapati oleh seseorang dalam persahabatan yang baik dan harmonis, berkasih-kasihan di jalan Allah untuk mendapat keredhaan dan kesempurnaan-Nya serta ganjaran baik dari-Nya lantaran perasaan cinta kepada Allah SWT, pandang-memandang sesama mereka penuh erti cinta yang ikhlas kerana Allah SWT, berjabat tangan kerana Allah dengan disulami senyum simpul terhias di wajah, saling ziarah-menziarahi, wasiat-mewasiati serta ingat-mengingati ke arah kebaikan.
Rasulullah SAW pernah bersabda, mafhumnya : “Tujuh golongan yang akan dinaungi Allah di hari yang tiada lagi naungan kecuali naungan Allah yang satu. Salah satu daripadanya ialah dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, kedua-duanya bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.” Allah SWT amat mencintai orang yang mencintai sahabatnya.
Oleh kerana pentingnya persahabatan yang itu dengan segala kebaikan dan faedah yang lahir daripada nya terhadap Islam dan umatnya maka kita dapati Islam serta syariatnya memelihara nilai-nilai persa-habatan, mengawal dari dari segala perkara yang merosakkan perpadu-an serta mengharamkan daripada perkara-perkara yang membawa kepada sifat dengki, benci, menipu, berlaku curang, khianat, mengejek, bersangka buruk mencari kesalahan orang lain, memutuskan hubungan, hipokrit dan saling berpaling tadah (tidak setia).
Ingatlah pesan Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud : “Janganlah kamu sa-ling putus-memutus hubungan, saling berpaling tadah, saling benci-membenci dan saling berhasad dengki. Dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Dan tidak halal bagi seseorang muslim yang berpaling dari saudaranya melebihi dari tiga hari”.
Alangkah bahagianya kita dengan nikmat persaudaraan kerana Allah dan perlu kita memelihara nya dengan segala kemampuan dan cara yang ada. Oleh itu wahai saudaraku ! Carilah sahabat yang soleh, bersahabatlah dengan persahabatan yang baik kerana ia merupakan penolong dan bekalan sepanjang jalan.
“Sahabat yang baik adalah lebih mahal dari segunung emas permata. Oleh itu apabila kamu berdoa janganlah kamu minta segunung emas permata tetapi mintalah dari tuhanmu sahabat yang soleh”.


Post by : Director


Tips2x berguna untuk menjamin kesihatan diri anda~~

1) Jawablah telepon dengan menggunakan telinga sebelah kiri...
2) Minumlah obat dengan tidak menggunakan air dingin...
3) Makanlah makanan ringan setelah jam 6 malam bukan makanan berat...
4) Minum lebih banyak air pada pagi hari, minum lebih sedikit pada malam hari...
5) Jam tidur yang paling baik adalah jam 10 malam dan bangun tidur jam 5 pagi...
6) Jangan terlalu cepat berbaring setelah minum obat...
7) Ketika battery HP tinggal satu bar, jangan angkat telepon karena radiasi meningkat hingga
100 kali lipat...!
p/s : Teruskan pesan ini ke orang-orang yang kita sayangi... dan yakinlah bahwa kebaikan hati... tak akan pernah merugikan kita
p/s : Smoga sentiasa berada dalam lembayung ALLAH...:)
Created by : Director

Tuesday, May 12, 2009

welcome~~




Assalamualaikum W.B.T... 1st of all,this blog is created for all monash engineering GIRLS (batch 08's) to share any opinions regarding the course, gossip (such as gossip couple), funny story, feelings, problem, and sekufu dgnnye~~hihi... Luahkan apa2x jer korg nk luah n sharing2x kan lah apa yg korg nk share...anytime,anywhere and anyone...Actually,if korang ada problem or tgh moody,let us know,then we'll help u girls in any matters~~INSYAALLAH...hopefully u all enjoys wif this blog and hopefully our frendship never DIE!!!may ALLAH bless u all n best of luck in monash~~

P/S : you all may also leave any comments and be 'OUR' reminders!!hihi

"SHARING IS CARING" and "CARING IS LOVING" dude~~

Director : RASY@cart

Ass. direc : ERAH@qis & YANA@liya





Members's of blog : INA, RAIHAN, SYAHIDA@mec D, RINI, SITI, SHAZANA, FARA@aimiza...


And all mufyian's girl@mara.monash..heheh..